Introduksjon til IT-driftsfaget

Er du den folk spør om hjelp når PC-en eller nettverket krangler? Liker du å finne løsninger og få teknologi til å virke som den skal? Da kan IT-driftsfaget være midt i blinken for deg!

Oppgaver

Vi har ingen oppgaver tilgjengelig for faget enda. Lyst til å bidra? Send oss en epost!

Kompetansemål

Kompetansemålene definerer nøyaktig hva du skal kunne og mestre etter endt opplæring. De fungerer som en rettesnor for din faglige utvikling og sikrer at du oppnår de ferdighetene som er nødvendige for å lykkes i faget.

  • planlegge, innføre og dokumentere IT-systemer slik at de er stabile, sikre og effektive gjennom hele livssyklusen
  • bruke og gjøre rede for rutiner og systemer for avviksrapportering og vurdere tiltak for håndtering av avvik
  • reflektere over og anvende virksomhetens retningslinjer for datasikkerhet og personvern i virksomheten
  • vurdere og gjøre rede for konsekvensene ved sikkerhetsbrudd for virksomheten, samfunnet og individet og foreslå tiltak
  • bruke verktøy for å automatisere og effektivisere driftsoppgaver
  • utarbeide bestillinger og anbud knyttet til innkjøp av løsninger, systemer og tjenester og vurdere tekniske, økonomiske og bærekraftige forhold ved tilbudene
  • gjøre rede for og følge virksomhetens rutiner knyttet til anskaffelser, implementering, oppsett, drift og avhending av utstyr
  • dokumentere og reflektere over hvordan eget utført arbeid understøtter virksomhetens drift, tjenester og produkter
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere brukerstøtte tilpasset oppdrag, målgruppe, kanal og teknologi
  • gjennomføre opplæring og veiledning i relevante IT-løsninger tilpasset oppdrag, målgruppe, kanal og teknologi
  • lese, forstå og utforme dokumentasjon og spesifikasjoner
  • gjøre rede for og reflektere over hvordan gjeldende lover og regler i arbeidslivet og etiske retningslinjer påvirker eget arbeid
  • anvende gjeldende regelverk for personvern og informasjonssikkerhet i eget arbeid og reflektere over konsekvensene hvis regelverket ikke følges
  • utforske og bruke metoder for feilsøking, utføre utbedringer og dokumentere løsninger
  • gjøre rede for hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og reflektere over hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i lærebedriften