Overvåking

Overvåking (Monitoring) er prosessen med kontinuerlig å samle inn, spore og analysere data fra IT-systemer, nettverk, applikasjoner og infrastruktur.

Hovedmålet er å oppdage og adressere problemer proaktivt før de fører til systemfeil eller nedetid for brukerne. Uten effektiv overvåking, blir IT-driften reaktiv (man fikser feil først etter at de inntreffer).

Mål og grunnleggende prinsipper

Overvåking er styrt av målet om å sikre at tjenester møter avtalte krav.

Overvåking fokuserer på de fire primære ressursene, ofte kalt CELT-prinsippet:

Mål og terskelverdier (Thresholds)

Overvåking krever definerte terskelverdier. En terskel er en forhåndsdefinert grense som, når den overskrides, utløser et varsel (Alert).

Typer overvåking

Overvåking kan deles inn i flere spesialiserte kategorier, avhengig av hva som spores.

Infrastruktur- og ytelsesovervåking

Dette er den tradisjonelle formen for overvåking som fokuserer på maskinvare, nettverk og operativsystemer (OS).

Applikasjons- og tjenesteovervåking

Dette fokuserer på funksjonaliteten og ytelsen til de applikasjonene som leverer forretningsverdi.

Sikkerhetsovervåking

Dette er i stor grad basert på loggføring for å oppdage trusler.

Verktøy og automatisering

Effektiv overvåking krever sentraliserte verktøy for å håndtere det store datavolumet.

Proaktiv overvåking er et fundament for å oppfylle SLA-kravene og sikre stabil drift.


Relaterte kompetansemål