Kommunikasjon

Kommunikasjon i IT-drift handler om å bygge bro mellom det tekniske og det menneskelige.

En IT-drifter må mestre både kommunikasjon med brukere (støtte), ledelse (rapportering) og kollegaer (samarbeid) for å sikre at IT-tjenester forstås og fungerer som tiltenkt.

Målgruppe og tilpasning

Effektiv kommunikasjon krever at budskapet tilpasses mottakeren.

Kommunikasjon i driftsprosesser

Kommunikasjon er en integrert del av sentrale driftsprosesser som sikrer kontroll og tillit.

Hendelseskommunikasjon (Incident Management)

Dette er kommunikasjon under en akutt systemfeil (nedetid). Det er kritisk for å redusere panikk og informere riktig.

Endringskommunikasjon (Change Management)

Endringer er en stor kilde til feil, og kommunikasjon er en nøkkel til å håndtere risiko.

Dokumentasjon og kunnskapsdeling

Dokumentasjon er en form for skriftlig, asynkron kommunikasjon.

Se eget emne for dokumentasjon.

Lytteferdigheter og feedback

Effektiv kommunikasjon er en toveisprosess. Aktiv lytting er ofte viktigere enn å snakke i IT-support.

God kommunikasjon er avgjørende for å oppnå et godt arbeidsmiljø, økt tillit til IT-avdelingen, og raskere gjenoppretting ved feil.


Relaterte kompetansemål