Bærekraft

Bærekraft handler om å dekke behovene vi har i dag, uten å ødelegge for at fremtidige generasjoner skal få dekket sine.

Dette er mer enn bare miljø. Det offisielle rammeverket (FNs bærekraftsmål) handler om tre ting som henger uløselig sammen:

  1. Miljø og klima: Utslipp, forbruk, natur.
  2. Sosiale forhold: Menneskerettigheter, likestilling, mangfold, rettferdighet, helse.
  3. Økonomi: Ansvarlig vekst, rettferdig handel, åpenhet.

For deg som innholdsprodusent, har du et dobbelt ansvar: Du har en påvirkningskraft gjennom innholdet du lager, og du har et fotavtrykk fra måten du jobber på.

Hvorfor er dette viktig for deg?

Bærekraft i praksis for en innholdsprodusent

Hvordan “gjør” du bærekraft i din hverdag?

Sosial bærekraft (mennesker)

Dette handler om hvordan du behandler folkene i og rundt produksjonen din.

Miljømessig bærekraft (planet)

Dette handler om det fysiske fotavtrykket ditt.

Økonomisk bærekraft (profitt)

Dette handler om å drive på en måte som er levedyktig over tid.

Grønnvasking

Dette er det viktigste etiske dilemmaet du vil møte. Grønnvasking er når en bedrift bruker mer tid og penger på å fremstå som bærekraftig (gjennom reklame og innhold) enn de gjør på å faktisk være det.

Her blir din rolle kritisk. Blir du bedt om å lage en vakker film om en bedrifts “miljøsatsing”, når du vet at dette bare er en brøkdel av sannheten? Din profesjonelle integritet vil bli testet.


Relaterte kompetansemål