Publisering
Innhold som aldri blir publisert, har ingen verdi. Målet med å produsere innhold er nesten alltid at det skal nå frem til noen.
- Det er broen til publikum: Publisering er den eneste måten å få budskapet ditt ut til de du vil nå.
- Det setter planen ut i livet: Enten målet ditt er å informere, underholde, selge et produkt eller bygge et fellesskap, er publisering det avgjørende steget som gjør det mulig.
- Det starter samtalen: Først når innholdet er publisert, kan du få tilbakemeldinger, kommentarer, delinger og se effekten av arbeidet ditt.
Mer enn bare en knapp
I innholdsproduksjonsfaget handler publisering om mye mer enn å bare trykke på en “Publiser”-knapp. Det er en strategisk del av jobben din.
I “gamle dager” handlet publisering mest om å trykke bøker, aviser eller blader. I dagens digitale verden betyr det å:
- Legge ut en artikkel på en nettside eller blogg.
- Laste opp en video til YouTube, Vimeo eller TikTok.
- Poste et bilde eller en story på Instagram.
- Dele et innlegg på Facebook eller LinkedIn.
- Slippe en ny episode av en podkast.
Hver av disse plattformene er en publiseringskanal, og hver kanal har sine egne regler, formater og forventninger fra publikum.
Hva må du tenke på som publisist?
Som innholdsprodusent er du også en publisist. Før du gjør noe tilgjengelig, må du ta noen viktige valg:
-
Hvor? (Plattform/Kanal) Hvor befinner målgruppen din seg? Det er ingen vits i å publisere en dyptgående analyse på TikTok, eller en rask dansevideo på LinkedIn. Valg av kanal er avgjørende.
-
Når? (Timing) Når er målgruppen din på nett og mest mottakelig for innholdet ditt? Å publisere en viktig nyhet klokken 03:00 på natten er sjelden en god strategi. Du må kjenne publikums vaner.
- Hvordan? (Format og klargjøring)
Er innholdet ditt klargjort for kanalen? Dette inkluderer alt fra:
- Riktig bilde- eller videoformat (f.eks. stående format til Story, liggende til YouTube).
- God metadata (tittel, beskrivelse, stikkord/tags) slik at folk (og søkemotorer) finner det.
- Universell utforming (som teksting av video og alt-tekst på bilder).
- Hva er lov? (Rettigheter og etikk)
Har du lov til å publisere dette?
- Opphavsrett: Har du rettighetene til all musikk, bilder og videoklipp du bruker?
- Personvern (GDPR): Har personene som er med i innholdet gitt sitt samtykke til å bli publisert?
- Etikk: Er innholdet sant, rettferdig og respektfullt?
Publiseringsverktøy
I dette faget vil du bli kjent med en rekke systemer som brukes for å publisere innhold. De viktigste er:
- CMS (Content Management System): Dette er “motoren” som driver de fleste nettsider og blogger.
- Sosiale medier-plattformer: Selve appene (Instagram, TikTok, Facebook, X, etc.) er dine publiseringsverktøy.
- Video/Lyd-plattformer: Tjenester som YouTube, Vimeo, Spotify og Apple Podcasts er spesialiserte kanaler for å publisere video og lyd.
Relaterte kompetansemål
- planleggje, gjennomføre og publisere ulike innhaldsproduksjonar
- planleggje ein marknadsførings- og publiseringsstrategi og vurdere val av plattform for publisering av eit ferdig produkt