Tekstproduksjon

Du tenker kanskje at innholdsproduksjon først og fremst handler om video, lyd og bilder. Det er feil. Nesten all innholdsproduksjon starter og slutter med tekst.

Tekst er det usynlige skjelettet som holder alt det andre innholdet ditt oppe.

I dette faget er ikke tekst bare “å skrive”. Det er en kjerneferdighet. Det er å bruke ord bevisst for å informere, overtale, forklare eller underholde. Det er kunsten å velge akkurat de riktige ordene for å oppnå et bestemt mål.

Hvorfor er tekst så viktig?

Tekst er overalt, og den er helt avgjørende for at det visuelle innholdet ditt skal fungere.

Du er en tekstforfatter

Som innholdsprodusent må du mestre mange sjangre. Du vil ikke skrive romaner, men du vil skrive hele tiden:

Hva kjennetegner god tekst?

God tekst for en innholdsprodusent er ikke nødvendigvis komplisert eller “kunstnerisk”. Den er effektiv.

  1. Den er tilpasset målgruppen: Du bruker et språk og en tone som målgruppen din forstår og liker.
  2. Den er plattformtilpasset: Du skriver korte, konsise tekster til sosiale medier og (kanskje) lengre, mer dyptgående tekster til en blogg.
  3. Den er klar (Klart språk): Den er enkel å lese og enkel å forstå. Du unngår unødvendig sjargong og kompliserte setninger.
  4. Den er aktiv: Du skriver “Du lærer å skrive” i stedet for “Skriving vil bli lært bort til deg”. Aktivt språk er mer engasjerende.
  5. Den er korrekt: God staving og grammatikk er avgjørende for profesjonalitet og tillit.

Din jobb er å bruke ord for å bygge bro mellom avsenderen og mottakeren – raskt, tydelig og effektivt.


Relaterte kompetansemål