Redaktørstyrt og kommersielt innhold

Som innholdsprodusent kan du lage en video for NRK på mandag og en nesten identisk video for Rema 1000 på tirsdag. Utstyret er det samme. Klippingen er den samme. Men jobben du gjør er fundamentalt forskjellig.

Hvorfor? Fordi formålet med innholdet og hvem du er lojal mot er helt motsatt.

Dette skillet – mellom redaktørstyrt og kommersielt innhold – er det viktigste etiske og juridiske skillet i faget ditt.

Redaktørstyrt innhold (journalistikk)

Dette er innholdet du finner i tradisjonelle nyhetsmedier.

Kommersiell innholdsproduksjon (markedsføring)

Dette er innhold som lages for å fremme en bedrift, et produkt eller en tjeneste. Dette kalles ofte innholdsmarkedsføring (Content Marketing).

Hvorfor er dette så viktig for deg?

Som innholdsprodusent må du vite nøyaktig hvilken “hatt” du har på deg.

  1. Du har ulike regler: Hvis du jobber for VG (redaktørstyrt) og intervjuer en misfornøyd kunde, du la bedriften få svare (ifølge VVP). Jobber du for Rema 1000 (kommersielt), vil du sannsynligvis ikke intervjue misfornøyde kunder i det hele tatt.
  2. Du har ulikt formål: I den redaktørstyrte jobben er målet å finne sannheten. I den kommersielle jobben er målet å fortelle en historie som tjener oppdragsgiveren.
  3. Du må være åpen: Det viktigste er åpenhet overfor publikum. Hvis du lager innhold som er betalt av en bedrift, skal publikum vite det. Derfor må alt kommersielt innhold som ser ut som redaksjonelt innhold (f.eks. en artikkel) merkes tydelig med “Annonse” eller “Innholdsmarkedsføring”.

Å blande disse to verdenene uten å merke det, er det som kalles skjult reklame – og det er både ulovlig og dypt uetisk.


Relaterte kompetansemål