Etikk

Enkelt sagt er etikk læren om rett og galt.

For deg som innholdsprodusent, handler etikk om å tenke over konsekvensene av innholdet du lager og publiserer. Det handler om ansvar.

Hvorfor er etikk viktig for deg?

Som innholdsprodusent har du makt. Du har makten til å påvirke hva folk tenker, føler og mener. Du velger hva som skal vises frem, og hva som skal utelates. Med denne makten følger et ansvar.

Sentrale etiske spørsmål du må stille deg

Når du jobber med innhold, vil du hele tiden møte på etiske dilemmaer. Her er de vanligste:

Sannhet og ærlighet

Er innholdet ditt sant? Gir du et korrekt bilde av virkeligheten, eller har du “pyntet” på sannheten for å få en bedre historie?

Respekt for enkeltmennesket

Hvordan behandler du menneskene du lager innhold om?

Åpenhet og skjult reklame

Er du åpen om hvem du jobber for?

Representasjon og stereotypier

Hvem slipper til i innholdet ditt, og hvordan blir de fremstilt?

Vær Varsom-plakaten

Selv om Vær Varsom-plakaten (VVP) er pressens eget etiske rammeverk, er den et fantastisk verktøy for alle innholdsprodusenter. Den gir konkrete råd om god presseskikk og hjelper deg å navigere i vanskelige etiske valg. Å kjenne til den er gull verdt.


Relaterte kompetansemål