Lydproduksjon

Publikum tilgir dårlig bildekvalitet, men de tilgir aldri dårlig lyd.

Lyd er ikke bare noe som “er der”; det er et av de kraftigste verktøyene du har for å fortelle en historie, formidle informasjon og skape en stemning. I innholdsproduksjonsfaget lærer du å fange, redigere og bruke lyd bevisst for å skape profesjonelt innhold.

Hvorfor er lyd så viktig?

De fire hovedtypene lyd

Når du jobber med lyd, sjonglerer du som regel fire kjernekomponenter:

  1. Dialog/Tale: Den viktigste lyden. Dette er stemmen til intervjuobjektet, programlederen eller skuespilleren. Målet ditt er at denne lyden skal være tydelig, ren og i riktig volum.
  2. Musikk: Brukes til å sette stemningen (mood), skape energi og drive fortellingen fremover.
  3. Lydeffekter (SFX): Spesifikke lyder som legges til for å forsterke en handling, f.eks. lyden av en bil som kjører forbi, en eksplosjon, eller en “swoosh”-lyd i grafikk.
  4. Ambiens (Bakgrunnslyd): Den diffuse “rom-lyden” som alltid er til stede. Det kan være susingen av trafikk i en by, fuglekvitter i en skog, eller den stille summingen i et kontorlandskap. Ambiens får verden til å føles ekte.

Kunsten å ta opp god lyd

God lyd starter ved kilden. Du kan ikke “fikse det i redigeringen” hvis opptaket er ødelagt.

Hemmeligheten er enkel: Kom deg nærmere lydkilden.

Dette handler nesten alltid om å bruke riktig mikrofon. Kameraets innebygde mikrofon er nesten aldri god nok, fordi den er for langt unna det du vil ta opp.

Som innholdsprodusent vil du bruke:

Når du tar opp, er målet ditt å få et rent signal uten støy (som vind, biler, kjøleskap) og uten at lyden blir forvrengt (hvis den er for høy og “klipper”).


Relaterte kompetansemål