Målgrupper og brukerinnsikt
Regel #1: Du er ikke målgruppen din
Dette er den viktigste setningen i faget.
Det er lett å lage innhold som du liker, som du synes er morsomt, eller som du forstår. Men du lager (nesten) aldri innhold for deg selv. Du lager det for noen andre.
For å lykkes, må du slutte å gjette hva andre liker, og begynne å vite hva de trenger. Det er her målgrupper og brukerinnsikt kommer inn.
Hva er en målgruppe?
En målgruppe er den spesifikke gruppen mennesker du ønsker å nå med innholdet ditt.
Å prøve å snakke til “alle” er som å rope i et tomt rom. Du treffer ingen. Jo mer du klarer å definere hvem du snakker til, jo lettere er det å treffe dem med budskapet ditt.
En målgruppe er ikke bare “unge folk”. En god målgruppe er spesifikk:
- Dårlig målgruppe: “Folk som liker å trene.”
- God målgruppe: “Studenter (18-25 år) i byene, som ønsker å begynne å trene styrke, men synes treningssentre er skremmende og dyre.”
Denne spesifikke gruppen kan du definere ut fra:
- Demografi: Alder, kjønn, bosted, yrke, inntekt.
- Psykografi: Interesser, holdninger, verdier, livsstil.
- Atferd: Hva de gjør på nett, hvilke plattformer de bruker, hva de kjøper.
Hva er brukerinnsikt?
Hvis målgruppen forteller deg hvem du snakker til, så er brukerinnsikt kunnskapen om hvorfor de bryr seg.
Innsikt er den dype forståelsen av målgruppens behov, problemer, motivasjon og frustrasjoner. Det er denne kunnskapen som lar deg lage innhold som får dem til å stoppe opp og tenke: “Wow, dette er laget for meg!”
- Ikke innsikt: “Målgruppen vår er på TikTok.”
- Ekte innsikt: “Målgruppen vår er på TikTok fordi de er lei av det polerte glansbildet på Instagram, og de stoler mer på enkle, ærlige videoer som viser at produktet faktisk fungerer.”
Med denne innsikten vet du nøyaktig hva slags video du skal lage.
Hvorfor er dette avgjørende for deg?
Uten en klar målgruppe og god innsikt, famler du i blinde. Du kaster bort tid og ressurser på å lage innhold som ingen ser, eller som ikke har noen effekt.
Når du har innsikt, kan du ta smarte, strategiske valg om:
- Tema: Hvilke problemer kan du løse for dem? Hva er de nysgjerrige på?
- Plattform: Hvor skal du publisere? (Er de på LinkedIn, eller Snapchat?)
- Format: Hva foretrekker de? (Lange videoer, kjappe artikler, podkast?)
- Tonalitet: Hvordan skal du snakke til dem? (Med humor, formelt, seriøst?)
Hvordan får du innsikt?
Du får ikke innsikt ved å sitte på et rom og gjette. Du må ut og hente den.
- Analyser data: Se i statistikken til sosiale medier (Analytics, Insights). Hva får flest klikk? Hvilke videoer blir sett ferdig? Hvilke demografiske data har du?
- Les og lytt: Følg med i kommentarfelt, på forum (som Reddit) og i sosiale medier. Hva snakker målgruppen din om? Hvilke ord bruker de?
- Spør dem: Lag enkle spørreundersøkelser (f.eks. på Instagram Stories eller via Google Forms).
- Intervju: Ta en prat med 3-5 personer som er i målgruppen din. Still åpne spørsmål om deres vaner og frustrasjoner.
Fra innsikt til persona
Den vanligste måten å gjøre innsikten levende på, er å lage en persona.
En persona er en fiktiv, men detaljert profil av din “idealkunde” eller “idealbruker”. Du gir dem et navn, et bilde, en jobb, mål, frustrasjoner og favorittmedier – alt basert på innsikten du har samlet inn.
Det er uendelig mye enklere å lage en video for “Stine (24), som er frustrert over at hun aldri finner enkle middagsoppskrifter som er både sunne og raske,” enn for “unge kvinner”.
Relaterte kompetansemål
- planleggje, gjennomføre og publisere ulike innhaldsproduksjonar
- forstå behovet til oppdragsgivaren og kva bodskap som skal formidlast
- gjere greie for metodar for å tileigne seg brukarinnsikt og nytte metodar for brukarinnsikt på aktuelle målgrupper
- gjere greie for korleis personalisering og algoritmar styrer distribusjon av digitalt innhald
- planleggje ein marknadsførings- og publiseringsstrategi og vurdere val av plattform for publisering av eit ferdig produkt